Browse By

Membezakan Kurma Nabi Asli dan Kurma Palsu

Kurma Nabi atau Kurma azwa

Kurma Nabi atau Kurma azwa

Buah kurma memang sinonim apabila bulan Ramadan tiba, bahkan menjadi menu santapan ta’jil yang khas di Arab. Namun, untuk mendapatkan kurma Anda tidak perlu jauh berkunjung ke Arab. Kerana di Malaysia juga banyak terdapat kurba nabi yang banyak dicari sebagian orang. Malangnya, untuk mendapatkan kurba nabi anda perlu lebih pintar agar tidak tertipu.

Pasalnya, Negara Malaysia sebahagian besar orang banyak yang menyukai bahkan menikmati untuk menyantap kurma. Dengan aneka macam jenis kurma yang terdapat di Malaysia, salah satunya kurma azwa atau kurma nabi. Dari kisah ceritanya, kurma azwa merupakan kurma yang sering dimakan Nabi Muhammad SAW khususnya ketika berbuka puasa. Dan dari itulah, kurma azwa dikenal dengan sebutan kurma nabi.

banneracai

Kurma azwa ini tentu banyak dijual oleh para pedagang kurma sekitar anda. Namun, untuk masalah harga kurma azwa memang cukup dikenali sangat mahal. Bahkan, kerana harganya yang cukup mahal terkadang membuat para pedagang berbuat curang dengan memalsukan kurma azwa.

Menurut Fitri Banun, salah satu pemilik kedai kurma selangor mengatakan, bahawa telah banyak beredar para peniaga nakal yang curang. Dengan cara oplosan kurma Madinah atau kurma lulu kemudian dijadikan sebagai kurma nabi kemudian menyenaraikan harga yang lebih condong bagi kurma nabi.

Beberapa peniaga kurma yang nakal biasanya berpangkal di sepanjang pinggir jalan. Untuk mengetahui kurma nabi yang asli, anda dapat memperhatikan bentuk dan warna. Untuk kurma nabi dan kurma lulu memang mempunyai warna yang tidak jauh berbeza. Keduanya sama-sama mempunyai warna yang hitam pekat. Namun, yang membezakan terletak pada garis yang ada pada kurma. Jika kurma nabi terdapat garis, sedangkan kurma lulu tidak mempunyai garis.

Selain dari segi warna dan bentuk, dari segi rasapun cukup berbeza. Kurma nabi mempunyai rasa yang tidak terlalu manis, kerana mengandungi gula yang tidak banyak. Sedangkan untuk kurma lulu mempunyai rasa yang lebih manis.

Untuk masalah harga, kurma nabi yang besar boleh mengocek harga sebanyak 500 ribu perkilo dan kurba nabi saiz kecil kira-kira 350 ribu perkilo. Sedangkan kurma palsu hanya mengocek harga sebanyak 200 ribu perkilo.

Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

shares